De vier zinnen van deze oefening beginnen eenstemmig en waaieren daarna uit naar zesstemmig. Elke partij heeft in dit geval een andere melodie (in tegenstelling tot veel van mijn andere inzingoefeningen). Maar als de eerste twee maten gekend zijn, is de verdere oefening eenvoudig, omdat die noten – telkens één secunde verschoven – herhaald worden:
Een goede volgorde voor het instuderen zou als volgt kunnen zijn. Daarbij is het de bedoeling dat je waar mogelijk alle zangers aan het werk zet, zodat ze niet op elkaar hoeven te wachten. Zing eerst met de hele groep de alt. Vraag aan de lage stemmen (alt en bas) om die partij te blijven zingen en laat de hoge stemmen (sopraan en tenor) de sopraan-partij zingen. Studeer dan de partij van de mezzi en voeg die bij de andere twee stemmen. Doe vervolgens hetzelfde met de tenor. Laat dan de bas erbij komen en tenslotte de bariton.
De oefening klinkt zo:
Deze oefening kun je ook vijfstemmig zingen: door de tenor 2 weg te laten worden de harmonieën een stuk consonanter.
Voor SSAA
Met vrouwenstemmen werkt de bovenstaande zesstemmige oefening niet. Voor die bezetting heb ik daarom een vierstemmige versie bedacht (met heel andere akkoorden):
De versie voor vrouwen klinkt zo: