schoolHomofone arrangementen zijn waardevol om te doen met een koor. In zulke bewerking zingen alle zangers tekst op hetzelfde moment. Dat maakt dat er een sterke connectie is tussen de zangers en dat het koor als geheel op het podium krachtig overkomt. Hieronder zet ik de voordelen van homofone stukken op een rij.

Ritmische eenvoud
Als de verschillende partijen ritmisch onafhankelijk zijn, moeten de zangers de noten ritmisch solide uitvoeren, zodat het geheel goed ‘onder elkaar blijft staan’. In een homofoon arrangement komt dat minder nauw. De stemgroepen zingen dezelfde ritmes en dus steunen ze elkaar.

Tekstuele eenvoud
Stel dat één stemgroep tekst zingt. In een koor van twintig personen zijn dat dan bijvoorbeeld vijf zangers. Het kan voorkomen dat, onder de spanning van een concert, er een paar van die zangers wat tekstfoutjes maken. Met een beperkt aantal zangers kan het dan zomaar gebeuren dat alle zangers in de stemgroep in verwarring raken. In een homofoon arrangement zal zoiets niet snel gebeuren. Het hele koor zingt de tekst, dus kleine individuele tekstfoutjes vallen minder op.

Alle zangers zijn betrokken
Omdat alle zangers tekst zingen, zijn alle koorleden zich bewust van de inhoud van het stuk. Dat maakt het eenvoudiger voor de dirigent en regisseur om in de repetities te werken aan expressie. Op het podium zal de groep de betekenis van het nummer krachtiger overbrengen.

Alle zangers zijn geboeid
Tekst maakt een zangpartij boeiend. Alle coupletten zijn dan immers verschillend. Begeleidende klanken, zoals doo en ah zijn over het algemeen wat minder afwisselend om te zingen dan een partij waarin tekst zit.

De bassen komen dichter bij de overige zangers
Een baslijn klinkt lekker als die wordt gezongen op donkere klanken en als die laag ligt. In veel arrangementen zingen de bassen dan ook veel dezelfde klanken en nauwelijks hoge noten. Het gevaar daarbij is dat de bassen in muzikaal opzicht weinig contact hebben met de overige zangers van de groep. Ze worden weinig uitgedaagd om mooi te kleuren met de andere zangers. En de intonatie kan daar ook onder lijden. Het zingen van homofone arrangementen is dan een welkome afwisseling. De bassen mogen eens andere klanken zingen dan het eeuwige dm of doo. Daardoor is er weer een duidelijke connectie tussen de bassen en de andere stemgroepen. Bovendien liggen in homofone arrangementen de noten van de baspartij vaak ook wat hoger, en zo komen de bassen ook eens toe aan de bovenkant van hun bereik.

Al met al is homofoon zingen voor een koor laagdrempelig en vervullend. In een avondvullende show met een koor, programmeer ik dus altijd de nodige homofone stukken, bijvoorbeeld een kwart of een derde van het totale repertoire.