Slagbewegingen door de computer

movementBij de opleidingen koordirectie waar ik doceer heb ik gemerkt dat slagtechniek lastig is om je eigen te maken. In de boeken over slagtechniek vind je plaatjes van slagfiguren. Die afbeeldingen geven aan in welke richtingen je moet bewegen. Maar ze geven niet weer hoe de beweging in de tijd verloopt, oftewel de snelheid waarmee de hand beweegt. De plaatjes kunnen de ‘vering’ in de slag niet overbrengen. Ze zijn daarom maar van beperkte waarde in het leren van slagtechniek.

Vaak dacht ik: zou het niet leerzaam zijn als de computer de slagbewegingen voor kon doen? Dan kun je de bewegingen op het scherm in alle rust bestuderen en nabootsen. In de afgelopen jaren ben ik meerdere malen aan zo’n applicatie begonnen, maar het ontbrak me steeds aan tijd en kennis. Maar nu is het dan gelukt om een computeranimatie van slagbewegingen te maken.

Animatie

Je vindt de animatie hier. De basisbeweging is de zogenaamde anker-beweging, waarbij alle tikpunten op hetzelfde punt liggen. Je kunt de afstand tussen de tikpunten variëren, waardoor de slag een golvender karakter krijgt.

Suggesties zijn welkom. Van studenten hoor ik graag of ze iets hebben aan zo’n animatie. En van ervaren dirigenten hoor ik graag of ze de verschillende slagbewegingen overeen vinden komen met hun eigen slag (of hun idee van hoe de slag idealiter zou moeten zijn).