Ga naar de inhoud
Inspiratie voor koor & dirigent
  • Blog
  • Onderwerpen
    • Onderwerpen

      • 1  Repeteren
      • 2  Slagtechniek
      • 3  Stijlen en geschiedenis
      • 4  Pianospel en harmonie
      • 5  Koorvorming en inzingen
      • 6  Programmeren en plannen
      • 7  Interactie
      • 8  Arrangeren
      • Algemeen
  • Inzingen
    • Eenvoudig

      • De zwaan
      • Majeur en mineur
      • Sext en toonladdders
      • À la Vivaldi
      • Gestapelde tertsen
      • Kwintencirkel
      • Kwinten
    • Driestemmig

      • Medianten

      Vierstemmig

      • Modaal
      • Septiem-akkoorden
      • Pachelbel swingend
      • Latin
      • Funky
      • Zesachtstemaat
    • Een- naar meerstemmig

      • Septiemklanken
      • Vier harmonieën
      • Opeenlopend

      Parallellen

      • Majeur-akkoorden

      Om en om

      • Om en om zingen
    • Dissonanten

      • Schuivende toonladders
      • Enkel dissonanten

      Arpeggio's

      • None-akkoorden

      Overigen

      • Polyfoon
  • Arrangeren
    • ritmes

      • Een maatsoort kiezen
      • Vierkwartsmaat
      • Oude notatie
      • Slecht gekozen maatsoorten

      harmonieën

      • Kwintparallellen
      • Reharmonisatie I
    • technieken

      • Homofoon
      • Voordelen van homofoon
      • Lagen
      • Voor scholieren
      • Van instrument naar stem

      jazz

      • Blokakkoorden
      • Walking bass
    • bezettingen

      • Vrouwen
      • Omschrijven
      • Stemgroepen wisselen

      diversen

      • Tien stappen
      • Toonsoorten
      • Eindes van zinnen
      • Variatie
    • layout

      • Engelse termen in Sibelius en andere software
      • Veelgemaakte notatiefouten
      • Opmaak
      • Uitgeverijen
      • Afbrekingen in het Engels
      • Akkoordsymbolen
      • Lettertype voor akkoordsymbolen
  • Oefeningen
    • Op dit blog staan diverse berichten met arrangeeroefeningen. Hier is een overzicht.
    • Harmonieën

      • Drieklanken
      • Vierklanken
      • Vijfklanken
      • Slash-akkoorden
      • Vijfklanken met vier stemmen
    • Notatie

      • Kruis of mol I
      • Kruis of mol II

      Overgangen

      • II-V-verbindingen I
      • II-V-verbindingen II
    • Pop

      • Homofoon I
      • Homofoon II
      • Homofoon versus melodie met begeleiding
    • Jazz

      • Harmonieën
      • Toevoegingen
      • Blokakkoorden I
      • Blokakkoorden II
      • Lopende bas in blues-schema
  • Termen
Zoeken
Inspiratie voor koor & dirigent
Zoeken
  • 1  Repeteren
  • 2  Slagtechniek
  • 3  Stijlen en geschiedenis
  • 4  Pianospel en harmonie
  • 5  Koorvorming en inzingen
  • 6  Programmeren en plannen
  • 7  Interactie
  • 8  Arrangeren
  • Algemeen
  • Inzingoefeningen
  • Arrangeeroefeningen

Inzingoefeningen: Meer lange sequensen in 3/2

Bij deze weer een uitbreiding van de serie sequensen die ik twee weken geleden begon:

Inzingoefeningen: Meer lange sequensen in 3/2 Meer lezen »

Inzingoefening: Lange sequens in twee delen

Deze inzingoefening horen bij de serie die ik twee berichten eerder begon:

Inzingoefening: Lange sequens in twee delen Meer lezen »

Inzingoefening: Lange sequens in 3/2

De inzingoefeningen van een paar dagen terug hebben een nieuwe weg voor me geopend voor het schrijven. Hier zijn een paar oefeningen die op dezelfde manier zijn opgebouwd, maar nu in een 3/2-maat:

Inzingoefening: Lange sequens in 3/2 Meer lezen »

Inzingoefening: Lange sequens

In deze oefening zingen alle stemgroepen een andere lijn. Toch is de oefening eenvoudig in te studeren, omdat hetzelfde figuur telkens een terts hoger herhaald wordt:

Inzingoefening: Lange sequens Meer lezen »

Inzingoefening: arpeggio’s met sext-akkoorden

In deze arpeggio’s liggen de vier stemmen dicht bij elkaar. Het ligt dus voor de bassen aan de hoge kant en voor de sopranen aan de lage kant. Deze oefening is bij uitstek geschikt om de stemgroepen goed naar elkaar te laten kleuren:

Inzingoefening: arpeggio’s met sext-akkoorden Meer lezen »

Inzingoefening met sext-liggingen

In deze oefening gaat de tenor telkens wat later omlaag dan de andere drie stemmen, waardoor er prettige sext-liggingen ontstaan. Het geheel doet een beetje denken aan de beroemde canon van Pachelbel:

Inzingoefening met sext-liggingen Meer lezen »

Inzingoefening met secundes tussen sopraan en alt

Een tijdje terug plaatste ik een jazzy inzingoefening waarbij er tussen de tenor en bas steeds een halve secunde ligt. Hier is een vergelijkbare oefening waarbij er tussen de sopraan en alt telkens één toon ligt:

Inzingoefening met secundes tussen sopraan en alt Meer lezen »

Inzingoefening ‘van één naar zes’

De vier zinnen van deze oefening beginnen eenstemmig en waaieren daarna uit naar zesstemmig. Elke partij heeft in dit geval een andere melodie (in tegenstelling tot veel van mijn andere inzingoefeningen). Maar als de eerste twee maten gekend zijn, is de verdere oefening eenvoudig, omdat die noten – telkens één secunde verschoven – herhaald worden:

Inzingoefening ‘van één naar zes’ Meer lezen »

Inzingoefening met blokakkoorden

In deze jazzy oefening liggen de bassen en de tenoren steeds een secunde van elkaar. Voor gevorderde koren dus:

Inzingoefening met blokakkoorden Meer lezen »

Inzingoefening met parallelle kwinten

Hier is een inzingoefening waarin de hoogste twee stemmen samen kwintparallellen vormen en de lage twee stemmen eveneens:

Inzingoefening met parallelle kwinten Meer lezen »

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
1 2 … 16 Volgende →