Reharmonisatie II

Slingers-346Een hele tijd geleden heb ik een bericht geplaatst over reharmonisatie. Dat is het kiezen van alternatieve akkoorden bij het arrangeren van een nummer. In dit bericht laat ik zien hoe je reharmonisatie toe kunt passen op Hallelujah van Leonard Cohen.

In het vorige bericht besprak ik zes technieken. Die zes passen we nu ook toe.

Reharmonisatie II Meer lezen »

Arrangeeroefening: kruis of mol

pijlenAls je noten schrijft die niet in de toonladder zitten, moet je kiezen of je een kruis of een mol gebruikt. In de meeste gevallen is slechts één van beide correct. Je kunt de noot vaak afleiden van het akkoord dat er klinkt. In deze oefening ga je de juiste variant kiezen.

De opdracht ziet er als volgt uit. Wijs steeds aan of de linker- of rechterversie de voorkeur heeft:

Arrangeeroefening: kruis of mol Meer lezen »

Arrangeeroefening: toevoegingen bedenken

kattenIn de arrangeeroefeningen eerder op dit blog waren de akkoorden gegeven en kon je erop vertrouwen dat de harmonieën in orde waren. Maar in de praktijk blijkt vaak dat de akkoorden die je tegenkomt in boeken of op het internet onbetrouwbaar zijn. Met name in de toevoegingen die je in de harmonieën kunt schrijven heb je als arrangeur veel ruimte.

In deze oefening ga je zelf bedenken welke toevoegingen je schrijft. In de opdracht zijn de basisakkoorden gegeven, maar er staan nergens septiemen of nonen en dergelijke. Bij het arrangeren moet je vaak zelf bedenken welke toevoegingen je in de harmonieën schrijft. Maar het nummer, ‘What a wonderful world’, vraagt om jazzy harmonieën, dus om toevoegingen. In de opdracht is de melodie gegeven, en het is de bedoeling dat je een homofone uitwerking maakt voor SATB.

Arrangeeroefening: toevoegingen bedenken Meer lezen »

Arrangeeroefening: homofoon II

Four penguins stand in their enclosure aIn het vorige bericht stond een arrangeeroefening voor homofone akkoorden. Nu een vergelijkbare vierstemmige oefening. In dit geval ga je een gedeelte van Here, there and everywhere van The Beatles arrangeren.

De melodie en de harmonieën zijn gegeven. Het is de opdracht om de onderste drie stemmen, de alt, tenor en bas, in te vullen.

Arrangeeroefening: homofoon II Meer lezen »

Notatie van akkoordsymbolen

signaalDe taal van de akkoordsymbolen is niet overal hetzelfde. Het ene boek noteert akkoorden op een net iets andere manier dan het andere en per muzikant zijn er ook verschillen. Op de ene plek zie je een mineurakkoord aangegeven met een M, op de andere plek zie je MI of zelfs MIN. Op de ene plek wordt een mol-negen weergegeven als <9, op de andere plek als -9. Enzovoorts.

Op zich zijn de verschillen in de akkoordsymbolen niet erg. Een taal is nu eenmaal levend en verandert voortdurend. Maar aan de andere kant het zou ook wel fijn zijn als er enige standaardisatie zou zijn. Dat maakt het aanleren van akkoordsymbolen gemakkelijker en maakt het voor muzikanten gemakkelijker akkoorden te lezen.

Notatie van akkoordsymbolen Meer lezen »

Van één- naar meerstemmig

forkVoor een koor is het leerzaam om af te wisselen tussen één- en meerstemmig zingen. Unisono zingen lijkt eenvoudig, maar om een groep werkelijk als één te laten klinken, moeten de zangers zeer goed afstemmen. Verrassend genoeg is het voor je gemakkelijker om intonatie en kleur af te stemmen met iemand die een andere noot zingt dan dezelfde! Meerstemmig zingen is dus in zekere zin eenvoudiger, maar de uitdaging is dan weer dat je je niet van de wijs laat brengen door de andere tonen.

In de onderstaande oefening wordt er telkens gewisseld tussen één- en meerstemmig zingen. De zangers beginnen telkens met vier noten unisono en daarna waaieren de zangers uit naar een twee-, drie of vierstemmige samenklank.

Van één- naar meerstemmig Meer lezen »