Inzingoefening à la Vivaldi
Hier is een prettige inzingoefening met een sequens die doet denken aan Vivaldi. Eenstemmig is de melodie als volgt:
Inzingoefening à la Vivaldi Meer lezen »
Hier is een prettige inzingoefening met een sequens die doet denken aan Vivaldi. Eenstemmig is de melodie als volgt:
Inzingoefening à la Vivaldi Meer lezen »
Als je zangers goed zijn in vasthouden zingen van dissonerende secundes, is de volgende oefening met vierstemmige blokakkoorden interessant. Je zingt een eenvoudige toonladder, waarbij er eerst naar de vijfde toon van de toonladder springt:
Inzingoefeningen met blokakkoorden Meer lezen »
Een paar weken geleden liet ik een inzingoefening zien waarbij je een toonladder zingt en stopt op verschillende plekken daarin. Hier is dezelfde oefening, maar dan met een dalende ladder. De basismelodie is:
Stoppen in een dalende toonladder Meer lezen »
Een fijne meerstemmige inzingoefening waarmee je schurende secundes oefent. Pergolesi meets Bachelbel. De schrijnende secundes doen denken aan het Stabat Mater, de harmonische gang is ontleend aan de canon van Pachelbel:
Inzingoefening à la Pergolesi Meer lezen »
Hier is een inzingoefening waarmee je zangers zich bewust worden van de tonen die er in de toonladder zitten.
De basismelodie van de inzingoefening is als volgt:
De bovenste toon is ook weer een c, dus die krijgt ook weer het cijfer 1. Zo leren de zangers en passant dat er zeven verschillende tonen in een toonladder zitten.
Inzingoefening: stoppen in de toonladder Meer lezen »
Hier is een inzingoefening om syncopen te trainen. Het ritme doet denken aan de groove van ‘More than words’ van Extreme. Het is een canon in vieren. De melodie is als volgt:
Inzingoefening voor syncopen Meer lezen »
Hier is een inzingoefening met een modale harmonieën. De oefening is bedoeld om vierstemmig te doen, waarbij er in kwintparallel wordt gezongen én in canon. De melodie van de oefening is als volgt:
Het sterretje geeft aan waar de tweede stem moet inzetten.
Modale inzingoefening Meer lezen »
Als je niet zo sterk bent in het spelen van akkoorden en in het denken in trappen, zijn de onderstaande pianooefeningen zinvol om te doen.
Speel in de linkerhand de toonladder van C
-majeur. Speel in de rechterhand de bijbehorende trappen meeschuivend met de linkerhand:
Oefening in het spelen van trappen Meer lezen »
Hier komt weer een nieuwe inzingoefening. De melodie heeft iets weg van An den Wassern zu Babel van Pärt. Met deze oefening leren de zangers bewust stijgende en dalende kwarten en kwinten treffen.
Inzingoefening à la Pärt Meer lezen »
In de close harmony heeft de dirigent een ietwat vreemde positie. Het klassieke beeld dat we hebben van een dirigent is dat van een zwetende man met woest haar die op bijna magische wijze zijn visie op de muziek openbaart aan de muzikanten. In de lichte muziek kan het niet anders, dan dat je als dirigent een minder centrale rol speelt.
Neem allereerst het tempo. In bijna alle klassieke muziek is er een flexibel tempo. De dirigent is de centrale persoon die dat tempo aangeeft. Nummers uit de lichte muziek echter hebben bijna altijd een vast tempo. Typerend is dat een drummer goed wordt gevonden als hij (of zij) het tempo strak weet te houden.