Maestro
Afgelopen jaar heb ik een app voor iPhone en Android gemaakt waarmee je slagtechniek kunt leren. Je kunt uitgebreide informatie over de app terugvinden op www.maestro-conducting.com.
Afgelopen jaar heb ik een app voor iPhone en Android gemaakt waarmee je slagtechniek kunt leren. Je kunt uitgebreide informatie over de app terugvinden op www.maestro-conducting.com.
In de afgelopen weken heb ik mijn dochter geholpen met haar toelating jazz aan het conservatorium van Maastricht. De theorie-oefeningen die ik daarvoor heb geschreven heb ik even op een rij gezet. Wie weet heeft iemand er iets aan. Alle opgaven zijn in het Engels, want dat is de voertaal bij de jazz-opleiding.
Theorie-oefeningen voor toelating conservatorium Meer lezen »
Hier is een inzingoefening waarbij er telkens dissonanten worden gecreëerd die weer opgelost worden.
We beginnen met een tweestemmige oefening:
Schuivende toonladders Meer lezen »
Hier is een inzingoefening die gemakkelijk uit te leggen is, maar die verrassend lastig is om te zingen en ook verrassend lang boeiend blijft. Twee groepen zingen een majeur toonladder, en zetten daarbij na elkaar in. Maar in plaats van in tertsen, zing je in secundes:
Enkel dissonanten Meer lezen »
Hier is een inzingoefening die specifiek bedoeld is om septiem-akkoorden te zingen. In deze warm-up zingen alle stemmen diatonisch (dat wil zeggen: volgens de toonladder). De trappen die worden gezongen zijn achtereenvolgens: I–II–IV, II–III–VI, IV–III–II–I. De vijfde trap is vermeden omdat dat minder consonant is, met de tritonus tussen de terts en de septiem.
Hier is de basisoefening zonder septiemen:
Inzingoefening met septiem-akkoorden Meer lezen »
In eerdere blogs heb ik inzingoefeningen beschreven met parallelle majeur akkoorden. Hieronder staan nog twee mogelijke opeenvolging van harmonieën:
Meer inzingen met parallelle majeur akkoorden Meer lezen »
In de volgende inzingoefening wordt de kwintencirkel doorlopen in mineur. We beginnen eenstemmig:
Inzingoefening met kwintencirkel Meer lezen »
In veel van de inzingoefening die ik heb bedacht bestaan de melodieën voornamelijk uit secundes. Daarom eens een ander uitgangspunt. In deze oefening geen secundes, maar wel veel kwintsprongen. We beginnen de oefening met de volgende melodie:
Inzingoefening met gestapelde kwinten Meer lezen »
In deze inzingoefening ontstaat er steeds een dissonant tussen de grondtoon van de akkoorden en de septiem die daaronder wordt gezongen. De inzinger is driestemmig. De oefening ligt het beste voor vrouwenstemmen:
Inzingoefening met tonen dicht op elkaar Meer lezen »