Slagbewegingen door de computer

movementHet aanleren van een goede slagbeweging is niet gemakkelijk. Bij de opleidingen die ik doceer heb ik dat vaak gemerkt. In de boeken over slagtechniek staan vaak plaatjes van slagfiguren. Die afbeeldingen helpen om te weten in welke richtingen je moet bewegen. Maar die figuren geven niet weer hoe de bewegingen in de tijd verlopen, oftewel de snelheid waarmee de hand beweegt. Om de slagfiguren te leren blijft er dan niets anders over dan goed te kijken naar dirigenten om je heen.

Vaak dacht ik: zou het niet leerzaam zijn als de computer de slagbewegingen voor kon doen? Dan kun je de bewegingen op het scherm in alle rust bestuderen en nabootsen.

Slagbewegingen door de computer Meer lezen »

Pachelbel swingend

karmaturk08Laatst hoorde ik weer de heerlijke canon in D van Pachelbel. Omdat de akkoorden zich steeds herhalen, is die muziek gemakkelijk om te bouwen tot een meerstemmige inzingoefening. Hier is een poging om Pachelbel swingend te maken. De canon staat nu in G:

Pachelbel swingend Meer lezen »

Syncopen

jump2Vanaf het moment dat ik intensief muziek ging maken, vanaf mijn achttiende, heb ik me afgevraagd waarom er zo’n wereld van verschil is tussen de klassieke en de lichte muziek. Ik weet het, het is generaliserend. Er zijn genoeg luisteraars die beide soorten muziek waarderen. Er zijn musici die in beide werelden werken. Er zijn klassieke musici die zich lieten inspireren door de jazz, zoals Strawinsky en Poulenc. En er zijn popmusici die zich lieten inspireren door de klassieke meesters, zoals Focus en Robin Thicke.

Dat mag zo zijn. En toch ervaar ik een groot verschil tussen klassieke muziek en lichte muziek. Lange tijd heb ik gedacht dat het te maken had met het stemgeluid dat men nastreeft, de instrumenten die men gebruikt of de harmonieën die men hanteert.

Syncopen Meer lezen »

Reharmonisatie II

Slingers-346Een hele tijd geleden heb ik een bericht geplaatst over reharmonisatie. Dat is het kiezen van alternatieve akkoorden bij het arrangeren van een nummer. In dit bericht laat ik zien hoe je reharmonisatie toe kunt passen op Hallelujah van Leonard Cohen.

In het vorige bericht besprak ik zes technieken. Die zes passen we nu ook toe.

Reharmonisatie II Meer lezen »

Arrangeeroefening: kruis of mol

pijlenAls je noten schrijft die niet in de toonladder zitten, moet je kiezen of je een kruis of een mol gebruikt. In de meeste gevallen is slechts één van beide correct. Je kunt de noot vaak afleiden van het akkoord dat er klinkt. In deze oefening ga je de juiste variant kiezen.

De opdracht ziet er als volgt uit. Wijs steeds aan of de linker- of rechterversie de voorkeur heeft:

Arrangeeroefening: kruis of mol Meer lezen »