Arrangeeroefeningen: drieklanken schrijven
Als je wilt leren arrangeren, moet je veel oefenen in het schrijven van harmonieën. Bij de arrangeercursus van Balk valt op dat het uitschrijven van akkoorden over vier balken voor veel arrangeurs toch nog lastig is. Om dat te trainen heb ik een aantal doelgerichte oefeningen gemaakt. Als eerste volgt hier de oefening voor het schrijven van drieklanken. (Binnenkort komen er vergelijkbare oefeningen voor vier- en vijfklanken.)
Arrangeeroefeningen: drieklanken schrijven Meer lezen »
Meestal hebben de inzingers die ik verzin hooguit twee lagen. Maar deze heeft drie lagen, waarbij er twee stemmen elkaar imiteren:
Vorige week liet ik een eerste versie zien van een animatie voor slagfiguren. Inmiddels is de applicatie flink uitgebreid. De nieuwe animatie vind je hier.
Het aanleren van een goede slagbeweging is niet gemakkelijk. Bij de opleidingen die ik doceer heb ik dat vaak gemerkt. In de boeken over slagtechniek staan vaak plaatjes van slagfiguren. Die afbeeldingen helpen om te weten in welke richtingen je moet bewegen. Maar die figuren geven niet weer hoe de bewegingen in de tijd verlopen, oftewel de snelheid waarmee de hand beweegt. Om de slagfiguren te leren blijft er dan niets anders over dan goed te kijken naar dirigenten om je heen.
Laatst hoorde ik weer de heerlijke canon in D van Pachelbel. Omdat de akkoorden zich steeds herhalen, is die muziek gemakkelijk om te bouwen tot een meerstemmige inzingoefening. Hier is een poging om Pachelbel swingend te maken. De canon staat nu in G:
Deze canon-oefening is opgebouwd uit stukjes toonladder plus sext-sprongen. De inzinger lijkt op oefeningen uit mijn boek ‘Harmonisch inzingen’, maar is net weer even anders:
Vanaf het moment dat ik intensief muziek ging maken, vanaf mijn achttiende, heb ik me afgevraagd waarom er zo’n wereld van verschil is tussen de klassieke en de lichte muziek. Ik weet het, het is generaliserend. Er zijn genoeg luisteraars die beide soorten muziek waarderen. Er zijn musici die in beide werelden werken. Er zijn klassieke musici die zich lieten inspireren door de jazz, zoals Strawinsky en Poulenc. En er zijn popmusici die zich lieten inspireren door de klassieke meesters, zoals Focus en Robin Thicke.

In één van mijn groepen wil een zanger alsmaar swingende inzingoefeningen doen. Dus hier is er weer één. Ditmaal met snelle syncopen in een latin stijl:
Zojuist is bij Harmonia/De Haske mijn vierde boek verschenen, met daarin meerstemmige inzingoefeningen. Je kunt het boek bestellen bij